nomclogo
lerarenregister

Nationale Opleiding MediaCoach

MediaCoach is een nieuw beroep geworden, neem deel aan de opleiding!

De opleiding

Sinds 2007 dé toonaangevende MediaCoach opleiding.
Innovatieve onderwijsmethode op basis van Flipping the Classroom principe.

Lesdata januari 2018

Woensdag 10, 17, 24 en 31 januari, 7, 14 februari, 7, 14, 21 maart en op 4 april 2018 het examen. U kunt zich ook inschrijven voor april 2018. 

Studiewijzer

Voor meer informatie over de opleiding zie ook onze studiewijzer

Direct inschrijven

Nieuw evaluatierapport Nationale Opleiding MediaCoach 2016

Evaluatiegrafiek NOMC juni 2016

De algemene conclusie is dat de opleiding door de deelnemers goed en soms zelfs uitstekend wordt beoordeeld. De opleiding wordt vooral gewaardeerd vanwege de volgende eigenschappen:

1. Gemotiveerde, enthousiaste en kundige docenten
2. Het prettige en pittige tempo van de opleiding
3. Uitstekende opbouw volgens Flipping the Classroom principe

Lees meer...

Evaluatierapport Nationale Opleiding MediaCoach 2015

fototd11De Nationale Opleiding MediaCoach wordt wederom als ‘goed’ en zelfs ‘uitstekend’ beoordeeld,  door ‘actueel, afwisselend programma’ door ‘positieve, enthousiaste en deskundige docenten’!

De opleiding wordt vooral gewaardeerd vanwege de volgende eigenschappen:

  1. Actueel, afwisselend programma
  2. Tempo van de opleiding
  3. Enthousiaste en positieve docenten
  4. Uitwisselen met collega’s en professionals uit andere branches
  5. Het praktische en toepasbare karakter van de opleiding
  6. Ruimte voor het individu en voor vragen
  7. Open en informele sfeer
  8. Inspirerend en motiverend

Klik hier voor het evaluatierapport, NOMC 2015 

Waarom ben je deze opleiding gaan doen?

“Door confrontatie met cyberpesten, enerzijds en anderzijds mijn gevoel om studenten te willen doorgronden (waar zijn ze mee bezig? Hoe werkt het bij ‘de jeugd’ van tegenwoordig op mediagebied) ben ik deze opleiding gaan doen.”

“Ik heb gekozen voor deze opleiding omdat ik als vertrouwenspersoon steeds meer te maken krijg met vormen van cyberpesten en ik zou daar graag meer grip op krijgen. Daarnaast zijn mijn (MBO niveau 4) studenten zelf ook mediamakers en ik wil ze in mijn lessen meer ethiek bijbrengen en ze kritisch laten kijken naar eigen werk.”

“Na de opleiding ICT coördinator ben ik blijven zoeken naar een aansluitende opleiding. Ook onze leerlingen met een verstandelijke beperking gebruiken media. Ik wilde daar meer inzicht in krijgen en dacht dat deze opleiding daar goed aan kon bijdragen.”
 
“Doordat ik steeds tegen positieve, maar ook negatieve aspecten van het internetgebruik bij mijn leerlingen aanliep vond ik het nodig om me hier meer in te verdiepen. Het voelde als aan de rand van een zwembad staan zonder diploma maar met een LOI cursus zwemmen.”

“Als aanvulling op mijn ICT coördinatorschap. Mediaontwikkelingen gaan erg snel, ik wil graag op de hoogte blijven.”

Lees meer...

Wat vind je van de opleiding?

“De opleiding is minder technisch dan ik had gedacht, de techniek is thuiswerk, zelf exploreren. Maar de “interview-ideeën” om na te gaan bij “experts” hoe zij omgaan met de media zorgt bij mij voor groter bewustzijn. De opleiding is anders dan ik dacht, ook het volgen van de actualiteit is interessant.”

“Mediawijsheid begint steeds meer te leven naarmate je langer met de opleiding bezig bent. De opzet is goed en stimuleert, je merkt dat je anders naar mediagebruik kijkt. Door de verschillende werkvormen zoals bestudering literatuur, schrijven van beleidsplan komen alle losse stukjes bij elkaar.”

“Heel breed aanbod van onderwerpen voor zowel PO, VO en MBO. Praktisch door het beleidsplan.”

“Inspirerend en actueel. De tijd vliegt voorbij elke woensdagmiddag. Ik denk er al aardig wat vanaf te weten, maar leer er veel van!”

“Heel plezierig. Je krijgt er een steeds betere kijk op de media maar ook op de samenleving.”

Lees meer...

Hoe zou je de opleiding aanbevelen?

“Aan collega’s die worstelen met hoe krijg ik de studenten mediawijzer? Alleen vind ik een beleidsplan laten schrijven minder relevant. Voor hen zou ik het interessanter vinden om bijvoorbeeld een cursus, project te schrijven.”

“Intensieve opleiding, maar maakt je stapsgewijs mediawijs. Het enthousiasme van de docenten slaat op je over.”

“Opleiding is zeker aan te bevelen want kinderen hebben het recht om te worden begeleid in mediawijsheid. Andersom is het onze plicht dit te geven. Moet je doen!”

“Elke medewerker (docent) moet dit actief nieuwe burgerschap leren beheersen en uitdragen”

“Eigenlijk een must voor iedereen die in het onderwijs werkt om mediawijs te worden. Deze opleiding is daar heel geschikt voor.”

Lees meer...

7e Nationaal MediaWijsheid Congres 2015 als (zeer) goed geëvalueerd

Op 25 maart vorig jaar vond het 7e Nationaal Mediawijsheid Congres plaats. Met een flashy openingsprogramma dat door dagvoorzitter Marcel Bulinga werd geleid werd o.a. druk gediscussieerd over diverse social media dillema's; dacht men mee met de thema's voor het Nationaal Media Paspoort; én werd voor de zevende maal de Young Positive Media Award uitgereikt. Ditmaal aan vlogger Rutger Vink. 
Evaluatie grafiek congres 2015Na het plenaire deel kon men in 2 rondes 20 workshops volgen om nieuwe expertise op te doen en ervaringen uit te wisselen. 
 
Het congres is als goed en zelfs als uitstekend beoordeeld. 
 

Evaluatierapport NOMC Terugkomprogramma najaar 2015

De NOMC terugkomdagen hebben tot doel het updaten van kennis, het uitwisselen van ervaringen en het ondersteunen bij het ondernemen van projecten en activiteiten. Het programma is standaard opgebouwd. Naast een landelijk congres (en enkele alternatieve data) in het voorjaar, vinden er in het najaar meerdere regionale terugkomdagen plaats. Zie voor meer info www.mediaenmaatschappij.nl
 
Binnenkort kunt u hier het evaluatierapport lezen van het meest recente terugkomprogramma, 2015. De thema's waren: Media Empowerment, aan de hand van het Nationaal Media Paspoort. En: De Robots Komen, over robotica.